Jakie będą trendy w IT na najbliższe miesiące 2024 roku?

11 12
2023

Jakie będą trendy w IT na najbliższe miesiące 2024 roku?

logo-kwadrat-3 Author: Anastazja Łoś

Anastazja Łoś – Rekruterka IT z ponad 6 letnim doświadczeniem w Outsourcingu HR. Od 2 lat związana z branżą IT, gdzie pomaga znaleźć pracę najlepszym specjalistom. Wierzy, że to ludzie są najcenniejszym zasobem każdej firmy, dlatego w swojej pracy skupia się na poznaniu kandydatów i zrozumieniu ich potrzeb, aby połączyć najciekawszy projekt z najlepszym człowiekiem. Prowadząca ITDS Ski & Hiking Club, gdzie dzieli swoją pasję do gór wraz z kolegami i koleżankami z pracy.

W ciągu ostatnich dekad na horyzoncie sektora technologicznego pojawiły się trendy, które rewolucjonizują branżę IT. Ich głównym celem jest sprostanie coraz większym wymaganiom i potrzebom firm, a co za tym idzie, generowanie większych możliwości biznesowych. Jakie trendy będą dominować na rynku IT w 2024 roku?

Główne trendy IT w 2024 roku

Zarówno polskie, jak i zagraniczne ośrodki badawcze zastanawiają się, jakie zmiany czekają branżę IT w kolejnych miesiącach. Z najnowszego raportu światowego lidera w badaniach technologii i doradztwie dla biznesu Gartner „Top Strategic IoT Trends and Technologies Through 2023” [1] wynika, że aktualne tendencje mają strategiczne znaczenie dla napędzania innowacji w biznesie cyfrowym. Jakie trendy będą cieszyły się największą popularnością w branży IT w 2024 roku?  

 

Metaverse, czyli metaświat

Jeden z czołowych trendów branży IT, który wywołał wiele dyskusji i niewątpliwie nabierze jeszcze większego znaczenia w 2024 roku, to metawersum (inaczej metaświat). Stanowi on wirtualną platformę, na której można prowadzić cyfrowe życie. To oznacza, że możliwe będzie kreowanie awatarów do przeprowadzania określonych działań w wirtualnej rzeczywistości. Taki rozwój sprzyjać będzie automatyzacji procesów, szczególnie w kontekście średnich i dużych firm, które wdrożyły już nowe technologie w obręb swych działań. W świecie cyfrowym łatwiej będzie identyfikować i skutecznie rozwiązywać potencjalne problemy, co pozwoli unikać nieplanowanych przestojów oraz umożliwi zdalne przeprowadzanie szkoleń i obsługę urządzeń. 

IoT – Internet Rzeczy

IoT, tłumaczone jako Internet Rzeczy, już od kilku lat jest popularnym trendem, ale w 2024 roku powinien stać się on jeszcze silniejszy. IoT polega na łączeniu różnego rodzaju urządzeń i przedmiotów z Internetem, aby umożliwić im komunikację oraz wymianę danych. IoT działa na zasadzie umieszczania w urządzeniach specjalnych czujników, które zbierają informacje, a następnie przesyłają je do centralnych systemów, gdzie są analizowane i wykorzystywane do podejmowania decyzji.

IoT szczególnie nabiera na znaczeniu w kontekście globalnych zmian, w tym rozwoju języków oprogramowania, komunikacji sieciowej oraz możliwości, które daje to każdemu sektorowi, w tym przykładowo finansowemu. Komunikacja pomiędzy licznymi urządzeniami, a także globalną siecią, umożliwia rozwój usług finansowych – coraz szybszych płatności, systemu powiadomień w czasie rzeczywistym czy doskonalenie obsługi klienta. Zaawansowana automatyzacja zadań wpływa także na wydajność operacyjną, obniżenie kosztów i możliwość precyzyjnej analizy gromadzonych danych o działaniach wewnętrznych na różnych poziomach. Dzięki temu zastosowanie IoT pozwala na zarządzanie ryzykiem i zwiększenie bezpieczeństwa procesów: od stałego monitorowania transakcji po zarządzanie danymi klientów.

Korzyści wynikające z głęboko rozwiniętego monitoringu i analizy danych przekładają się także na optymalizację procesów w sektorze IT, szczególnie w projektach deweloperskich. Infrastruktura sieciowa potrzebna do poszerzania obszarów zastosowania Internetu rzeczy na inne sektory (przemysłu, transportu, budownictwa) przyczynia się do dokonywania postępów w tworzeniu nowych rozwiązań cyfrowych. Inteligentne aplikacje integrujące systemy, które cechuje adapatacyjność, cloud i edge computing usprawniający przesył i przetwarzanie danych, czyli przyspieszenie reaktywności urządzeń to tylko początek i zapowiedź nowej rzeczywistości. [2]

Dołącz do nas

Sztuczna inteligencja

Sztuczna inteligencja (AI) odnosi się do systemów lub maszyn, które naśladują ludzką inteligencję w celu wykonywania zadań i mogą się rozwijać na podstawie gromadzonych informacji. Technologia ta jest coraz bardziej obecna w życiu codziennym i dotarła już praktycznie do wszystkich jego dziedzin. Badanie Gartnera przewiduje ogromny wzrost liczby urządzeń podłączonych do Internetu i wzrost ilości przetwarzanych informacji. Popularyzacja AI będzie również wiązała się z ewolucją siły roboczej. Dzięki sztucznej inteligencji będzie można całkowicie zautomatyzować wiele zawodów, na przykład pracowników obsługi i montażu na liniach produkcyjnych lub pracowników telemarketingu.

Ponadto sztuczna inteligencja będzie nadal umożliwiać korzystanie z nowych narzędzi ułatwiających pracę technologii i innych obszarów. Polscy specjaliści zwracają szczególną uwagę na jej rolę w generowaniu muzyki, dzieł sztuki (DALL-E) oraz kodu w wybranym języku programowania bądź tekstu (ChatGPT) [3].

Cyberbezpieczeństwo

Nie da się ukryć, że cyberbezpieczeństwo stało się w ostatnich latach priorytetem. W związku z potrzebą i oficjalnym uznaniem pracy zdalnej oraz kryzysem zdrowotnym wywołanym przez pandemię COVID-19, konieczne było pełne wzmocnienie opieki nad bezpieczeństwem online. Ataki hakerskie i wycieki danych znacznie wzrosły w ostatnim czasie. Nic dziwnego, że w najbliższych miesiącach będzie kładziony jeszcze większy nacisk na inwestowanie w technologie i wyszkolonych specjalistów. Wszystko w celu zapewnienia bezpieczeństwa danych, zapobiegania cyberatakom, wirusom i wszelkim innym zagrożeniom dla informacji i technologii firm oraz osób prywatnych. Ponadto znaczenie będzie miało wdrażanie w przedsiębiorstwach teleinformatycznych rozwiązań, które będą wykorzystywać mechanizm szybkiego wykrywania zagrożenia oraz podejmowania natychmiastowej, właściwej reakcji.

Zostań naszym Klientem

Outsourcing IT

Popularność outsourcingu IT, szczególnie w zakresie specjalistów, stale rośnie – w Polsce i na świecie. Dlatego nadal pozostanie jednym z głównych trendów IT w 2024 roku. Skupienie się na strategiach, które pomogą skoncentrować się na podstawowej działalności firm poprzez oddelegowanie procesu pozyskania i rekrutacji specjalistów IT zewnętrznym firmom powinny zwiększyć popularność tych rozwiązań. 

Wśród korzyści wynikających z outsourcingu inżynierów IT znajduje się redukcja kosztów, poprawa wydajności, ograniczenie ryzyka, możliwość pracy z najlepszymi specjalistami na rynku i wiele więcej.  

Na jakie wyzwania musi się przygotować branża IT?

Zdaniem ekspertów [2] branżę IT w najbliższych miesiącach czeka przede wszystkim nastawienie na znaczny progres i dostosowywanie się do szybkiego rozwoju technologii. Od sztucznej inteligencji przez pracę nad bezpieczeństwem i ochroną danych, aż po regulacje prawne i podnoszenie kwalifikacji pracowników. Wszystko po to, by sprostać wymaganiom rozwijającego się rynku oraz zapewnić potencjalnym klientom rozwiązania na jak najwyższym poziomie. 

Przy tym wszystkim zwraca się uwagę na trend potrzeby rozwoju technologii w sposób zrównoważony dla środowiska. Wynika to z faktu, że przetwarzanie danych, oparte na dużej ilości informacji, generuje wysokie koszty środowiskowe. Dziś klienci biznesowi są coraz bardziej świadomi tych kwestii. Domagają się, aby wykorzystywane przez nich produkty i usługi wpływały dobrze nie tylko na ich potrzeby i wymagania, ale także na społeczeństwo i świat.

Źródła:
[1] https://www.gartner.com/en/documents/3890506
[2] https://www.oracle.com/pl/internet-of-things/what-is-iot/
https://www.dsr.com.pl/internet-of-things-iot-czym-jest-internet-rzeczy-w-przemysle/
https://www.money.pl/gospodarka/jak-internet-rzeczy-iot-zmienia-dzisiejszy-biznes-6887253651655616a.html
[3] https://geek.justjoin.it/trendy-w-branzy-it-w-2023-roku/
[4] https://builderpolska.pl/2023/06/02/wyzwania-branzy-it-w-polsce-w-2023-roku/