World
Country
Language

netherlands Netherlands

Jak stale zwiększać kompetencje IT? Przykłady umiejętności, które musisz posiadać

04 12
2023

Jak stale zwiększać kompetencje IT? Przykłady umiejętności, które musisz posiadać

logo-kwadrat-3 Author: Anna Skibicka

Anna Skibicka – IT Talent Researcher z ponad dwuletnim doświadczeniem we wsparciu procesów rekrutacyjnych dla sektora IT. Z pasją i zaangażowaniem poszukuje najlepszych talentów, budując mosty pomiędzy wyjątkowymi profesjonalistami a dynamicznym światem technologii. Prywatnie pasjonatka fotografii i miłośniczna czytania, stale poszerzająca wiedzę i doświadczenie z różnych dziedzin.

Technologia ewoluuje w zawrotnym tempie, a branża IT stoi na pierwszej linii tego postępu. W tych realiach eksperci IT stoją przed nieustannym wyzwaniem zwiększania swoich kompetencji. Co na to wpływa prócz prężnego rozwoju technologicznego i dlaczego tak ważna okazuje się adaptacyjność i ciągłe doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności? Jak sprostać tym wymaganiom i nadążać za zmianami, utrzymując przy tym konkurencyjność? W tym artykule wyjaśnię, czemu w IT nie można pozwolić sobie na stagnację. 

 

Przyszłość już dzisiaj? Świat, który się zmienia i nieustannie ewoluuje 

Rok 2023 został ogłoszony przez Przewodniczącą Komisji Europejskiej, Ursulę von der Leyen „Europejskim Rokiem Umiejętności”. W związku z tym wśród głównych celów zdefiniowanych przez KE znalazło się: „Propagowanie podejścia sprzyjającego podnoszeniu kompetencji, tak aby nikt nie pozostał w tyle w wyniku cyfrowej i zielonej transformacji.” W praktyce oznacza to m.in. promocję zwiększania inwestycji w rozwój kompetencji, szkolenia i projekty nastawione na zaangażowany rozwój przez całe życie. Zgodnie z raportem „Future of Jobs” Światowego Forum Ekonomicznego, do 2025 roku aż 50% wszystkich pracowników będzie musiało przejść proces zmiany kwalifikacji.

W związku z tym inicjatywa KE przyczynia się również do realizacji celów cyfrowego kompasu na 2030 rok. Zgodnie z nim co najmniej 80% dorosłych Europejczyków powinno posiadać podstawowe umiejętności cyfrowe, a liczba zatrudnionych w UE specjalistów od ICT powinna osiągnąć 20 milionów. Komisja Europejska oszacowała w 2022 roku, że w Unii brakuje nawet 600 000  programistów, a braki kadrowe w IT to trend stały

 

Kreatywność w sektorze IT? Najważniejsze kompetencje przyszłości

Ostatnie lata są dla branży IT przełomowe z wielu powodów, m.in. przez: 

  • popularyzację sztucznej inteligencji, 
  • rozwój obszarów smart i big data, mixed reality, 
  • kontynuację zmian w zakresie edukacji cyfrowej.

Wszystko to pokazuje kierunki zmian w samej kulturze pracy, a także w zakresie niezbędnych umiejętności w ICT. Według WEF do 2025 roku, tylko przez AI, zniknie blisko 80 milionów miejsc pracy, lecz jednocześnie powstanie aż 100 milionów nowych wakatów dostosowanych do aktualnych potrzeb. .Jak pokazują badania Deloitte, firmy inwestują w nową kulturę korporacyjną, stawiając na elastyczność w high-tech. Co więcej, raport „Tech Trends 2023” pokazuje, że umiejętności w tym sektorze dezaktualizują się średnio co 2,5 roku. Dlatego najlepszą drogą dla organizacji i pracowników jest nieustanny rozwój oraz selekcja pożądanych umiejętności, które sprawdzą się w czasach postępującej automatyzacji. O jakich kompetencjach mówimy?  

Umiejętności i kompetencje techniczne – trendy przyszłości

Eksperci IT oraz osoby zajmujące się rekrutacją zgadzają się, że wiele z umiejętności, które obecnie posiadają pracownicy sektora informatycznego, będą nadal istotne w przyszłości. Jednak niektóre kwalifikacje będą bardziej poszukiwane niż inne, w zależności od technologii wpływających na biznesowy ekosystem danej firmy. Najważniejsze to: 

Sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML)

AI i ML stanowią jedne z najbardziej popularnych obecnie obszarów w IT. Umiejętność tworzenia, szkolenia i zarządzania modelami AI może być bardzo cenna.

Analiza danych i Big Data

Zdolność do zbierania, analizy i wyciągania wniosków z dużych zbiorów danych jest kluczowa w wielu dziedzinach, od biznesu po naukę.

Cyberbezpieczeństwo

W miarę jak cyberzagrożenia stają się coraz bardziej zaawansowane i powszechne, kompetencje w dziedzinie cyberbezpieczeństwa są coraz bardziej poszukiwane. Obejmują zarówno zapobieganie atakom, jak i reagowanie na nie.

Internet rzeczy (IoT)

IoT rozwija się szybko, co oznacza rosnące zapotrzebowanie na specjalistów w dziedzinie związanej z połączeniem urządzeń i analizą danych z nich pochodzących. Dotyczy to także przemysłowego IoT oraz inżynierów w tym obszarze.

Programowanie i rozwijanie oprogramowania

Popyt na programistów i inżynierów oprogramowania nie ustaje, ale popularność konkretnych języków programowania i technologie może się zmieniać. Do najpopularniejszych obecnie ęzyków należą: Python, JavaScript, Java, C++.

DevOps

DevOps łączy rozwijanie oprogramowania z jego wdrażaniem i zarządzaniem. Umiejętność automatyzacji procesów wytwarzania oprogramowania jest coraz bardziej ceniona.

Blockchain

Technologia blockchain znajduje zastosowanie poza kryptowalutami, zwłaszcza w dziedzinach takich jak łańcuchy dostaw, zarządzanie tożsamością i umowy inteligentne.

Cloud Computing

Usługi chmurowe, takie jak AWS, Azure i Google Cloud, nadal zyskują na popularności, więc umiejętność zarządzania zasobami w chmurze może być bardzo cenna.

Prognozy analityków dotyczące globalnych trendów wskazują na dwucyfrowe wzrosty w usługach chmurowych w 2024. Zaznaczają także zwiększenie wydatków na cyberbezpieczeństwo, do czego ma się przyczynić rozwój AI – tworzący jednocześnie nowe zagrożenia cyfrowe. 

Warto więc inwestować w rozwój w tych obszarach i pamiętać, że istotnym trendem już w najbliższych latach będzie także quantum computing. 

Dołącz do nas

Gospodarka cyfrowa – dane i statystyki, które mogą Cię zaskoczyć!

Na początku 2023 roku, na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych został opublikowany pierwszy w Polsce raport poświęcony reskillingowi „Wielki reset umiejętności” oraz e-book „Upskilling Reskilling. Czas na przyspieszenie” autorstwa ICAN Institute oraz Future Collars – szkoły kompetencji cyfrowych. Jest to przewodnik po procesie reskillingu oraz upskillingu w firmie, który kładzie nacisk na wolność i konieczność dynamicznej adaptacji do zmian na rynku pracy przez całe życie. Z czego to wynika?

Jak pokazują dane z Unii Europejskiej, indeks gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego wskazuje, że 40% dorosłych, w tym 33%pracowników w Europie nie posiada jeszcze podstawowych umiejętności cyfrowych. Kobiety również są niedostatecznie reprezentowane w zawodach i na kierunkach studiów związanych z technologiami. Wśród specjalistów z branży ICT kobiety stanowią zaledwie 20%, a wśród absolwentów nauk ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) – 33%. Istnieje tutaj ogromne pole do rozwoju zarówno dla firm, jak i dla osób zainteresowanych rozwinięciem swoich umiejętności w branży IT. 

3 powody, dla który warto nieustannie rozwijać swoje kompetencje

Nieustanne zdobywanie nowych umiejętności to nie tylko możliwość rozwoju kariery, ale także przywilej, dzięki któremu zostaje zachowana ciągłość w przekazywaniu wiedzy między generacjami. Cytując Izabelę Olszewską, prezes zarządu GPW przy okazji publikacji raportu „Wielki reset umiejętności”: 

„Reskilling i upskilling pozwalają wydobyć ukryte umiejętności pracowników, co prowadzi do zwiększenia pewności siebie i produktywności, niezależnie od pokoleniowego podziału w zespołach. Zachęcając wszystkich, zarówno młodszych, jak i starszych pracowników do ciągłego kształcenia, wypełniamy luki kompetencyjne i budujemy środowisko sprzyjające wymianie wiedzy i doświadczeń, co przekłada się na korzyści dla całej organizacji”. 

Technologia dynamicznie się rozwija, a branża IT jest na czele tego postępu. Profesjonaliści IT muszą ciągle podnosić swoje kompetencje w obliczu szybkich zmian technologicznych.

Outsourcing specjalistów IT ze wsparciem ITDS może pomóc Twojej firmie pozyskać najlepszych specjalistów.  Oferujemy  dostęp do wysoko wykwalifikowanych inżynierów,  którzy mogą szybko dostosować się do nowych technologii i trendów, wspierając tym samym ciągły rozwój i innowacyjność każdego przedsiębiorstwa.

Źródła:

  1. Future Collars: Premiera pierwszego w Polsce poradnika o reskillingu i upskillingu – „Upskilling Reskilling. Czas na przyspieszenie” 2023
    Premiera pierwszego w Polsce poradnika o reskillingu i upskillingu – „Upskilling Reskilling. Czas na przyspieszenie” | Blog Future Collars
  2. Future Collars: VIDEO: #ReSkillRoadMap: rozmowy na temat reskillingu, odc. 1
    VIDEO: #ReSkillRoadMap: rozmowy na temat reskillingu, odc. 1 | Blog Future Collars
  3. PAP: Kogo poszukuje rynek IT w Polsce – jakich specjalistów poszukuje? 2022
    | Polska Agencja Prasowa SA (pap.pl)
  4. Europa.eu – Europejski Rok Umiejętności  2023
    Europejski Rok Umiejętności 2023 (europa.eu)
  5. Deloitte – Kompetencje Przyszłości 2018
    Kompetencje przyszłości w dziale IT | Deloitte
  6. Deloitte – Tech Trends 2023
    Umiejętności technologiczne dezaktualizują się średnio po 2,5 roku – kluczowa staje się elastyczność pracowników (deloitte.com)
  7. Deloitte – Tech Trends 2023
    Trendy Technologiczne 2023 – raport Deloitte | Deloitte
  8. Gartner za it-filolog.pl: Wydatki na IT wzrosną o 8% w 2024
     Wydatki na IT wzrosną o 8% w 2024 roku (it-filolog.pl)  
  9. Forbes:The Top 5 Tech Trends In 2024 Everyone Must Be Ready For
    The Top 5 Tech Trends In 2024 Everyone Must Be Ready For (forbes.com)
  10. Europejski Rok Umiejętności 2023
    Centrum Projektów Europejskich (cpe.gov.pl)
  11. HR Forecast: A guide to future-oriented skills: skills in demand to watch in the next 10 years 2023
    High demand skills for the next 10 years and future | HRForecast