Pozyskanie odpowiednich specjalistów IT w obrębie tego samego kraju może być dla wielu firm problematyczne ze względu na niedobór pracowników na rynku lub wysokie stawki, wykraczające poza założony przez firmę budżet. W takiej sytuacji pracodawcy decydują się na nearshoring, czyli outsourcing inżynierów IT z krajów bliskich geograficznie, na przykład sąsiedzkich.
Wpływ, jaki praca zdalna wywarła na rynku, jest znaczący. Home office w ogromnym stopniu spopularyzował zespoły multinarodowe. Ponieważ stuprocentowa obecność w biurze jest coraz rzadziej wymaga, firmy coraz chętniej sięgają po wsparcie pracowników z innych krajów. Posiadanie wewnętrznych struktur IT, na przykład dedykowanego działu, często generuje ogromne koszty, dlatego outsourcing IT w takiej formie jest dla przedsiębiorstw bardziej korzystny. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, iż większość specjalistów IT, niezależnie od kraju pochodzenia, potrafi komunikować się w języku angielskim, z kolei wiedza na temat poszczególnych narzędzi i programów jest uniwersalna. W przypadku nearshoringu – a więc outsourcingu z krajów położonych na tym samym kontynencie, wspólna strefa czasowa i stosunkowo małe różnice kulturowe sprawiają, że współpraca przebiega płynnie i przekłada się na sukces projektów. Pracodawcy zyskują dostęp do największych talentów IT, których umiejętności i doświadczenie mogą być kluczowe
Branża technologiczna stoi przed dużym wyzwaniem, jakim jest niedobór wykwalifikowanych specjalistów IT. Niedawno Polski Instytut Ekonomiczny informował, że w tym sektorze w naszym kraju brakuje aż 147 tys. ekspertów. Dlatego firmy, które chcą pozostać konkurencyjne, muszą szukać nowszych sposobów, żeby rozwiązać ten problem. W rezultacie nearshoring IT staje się coraz bardziej popularnym rozwiązaniem min. dla startupów technologicznych i korporacji, które chcą mieć dostęp do najlepszych talentów na rynku pracy.
W sektorze IT pracuje obecnie ponad 295 000 polskich programistów, co powoduje, że nearshoring polegający na outsourcingu specjalistów z Polski staje się coraz popularniejszym posunięciem. Po pandemii Polska umocniła swoją pozycję na światowym rynku IT. Czym jest to spowodowane? Na tle Unii Europejskiej mamy jedne z najbardziej konkurencyjnych stawek, jeśli chodzi o zatrudnianie specjalistów IT.
Najważniejsze jest jednak to, że pomimo konkurencyjnych kosztów związanych z utrzymaniem polskich ekspertów, ich kwalifikacje są bardzo wysokie. Firmy zagraniczne korzystające z usług nearshoringowych w Polsce otrzymują zatem dostęp do szerokiej puli wykwalifikowanych specjalistów, posiadających zarówno niszowe kompetencje, jak również wyspecjalizowanych w bardziej popularnych technologiach.
Polska jest bardzo ważnym partnerem outsourcingowym dla wielu krajów z Europy, ze względu na bliskość geograficzną oraz pracę w podobnych strefach czasowych. Co roku studia z tytułem inżyniera kończy aż 10% całkowitej liczby nowo wykształconych specjalistów.
Kiedy Twoja firma rozważa nearshoring IT, aby zwiększyć efektywność operacyjną i wykorzystać najlepsze talenty wybór odpowiedniego partnera jest kluczowy. Oto czynniki, które należy wziąć pod uwagę, aby zapewnić sobie najlepsze wyniki współpracy:
Twój partner nearshore’owy powinien mieć solidne doświadczenie w Twojej branży i rozumieć cele oraz konkretne wyzwania, z którymi się zmagasz. Szukaj partnera z udokumentowanymi kompetencjami i portfolio udanych projektów podobnych do tych, które chcesz zlecić. Zweryfikuj, czy posiada niezbędną infrastrukturę techniczną i kompetencje do obsługi Twoich projektów.
Komunikacja jest kluczowa dla sukcesu nearshoringu. Z jednej strony upewnij się, że potencjalny partner płynnie posługuje się Twoim językiem, lub przynajmniej językiem angielskim, aby ułatwić Wam sprawną komunikację oraz zarządzanie projektem. Z drugiej – sprawdź czy istnieją klarowne i efektywne kanały komunikacji. Regularne aktualizacje, spotkania i raporty powinny być częścią Waszej współpracy, szczególnie w pracy zdalnej nad projektem.
Wybierz partnera, podchodzącego do kultury organizacyjnej w taki sposób jak Twoja firma. Podobne zasady etyki i praktyki biznesowe wzmacniają współpracę i mogą prowadzić do lepszych wyników projektów.
Wsparcie po zakończeniu projektu ma kluczowe znaczenie. Zwróć uwagę, czy Twój partner może zapewnić kompleksowe usługi, aby rozwiązywać wszelkie problemy po zakończeniu projektu. Zaangażowanie w ciągłą obsługę jest kluczowe dla długoterminowej stabilności projektów.
Polska jest jedną z bardziej popularnych destynacji nearshoringowych. Z wiedzy i doświadczenia Polskich ekspertów korzystają m.in. firmy z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji czy krajów skandynawskich. Decyduje o tym w dużym stopniu bliskość geograficzna, położenie samym sercu Europy, wysoko wykwalifikowani specjaliści, rozwinięta infrastruktura technologiczna. Dzięki temu nasz kraj wzbudza zainteresowanie firm zagranicznych. Dodatkowo, w Polsce obowiązują restrykcyjne prawa dotyczące poufności danych, co zapewnia bezpieczeństwo informacji udostępnianych przez klienta. W Polsce swoje oddziały mają tak znane marki jak Google, Amazon czy Microsoft.
© 2024 ITDS - All Rights Reserved - made by Netwired
Adres:
SKYLIGHT BUILDING | ZŁOTA 59 | 00-120 WARSZAWA
BUSINESS LINK GREEN2DAY BUILDING | SZCZYTNICKA 11| 50-382 WROCŁAW
Kontakt:
INFO@ITDS.PL
+48 883 373 832